Google Reklamcılık ve Pazarlama Soruşturması Hakkında Toplantı
Google Reklamcılık ve Pazarlama Ltd. Şti., Google International LLC, Google LLC, Google Ireland Limited ve Alphabet Inc.’ten oluşan ekonomik bütünlük hakkında yürütülen soruşturmaya ilişkin sözlü savunma toplantısı, Rekabet Kurulu Başkanı Birol Küle başkanlığında Rekabet Kurumu‘nda yapıldı. Toplantıya, Rekabet Kurumu ve Google temsilcileriyle beraber, tüketici ve medya kuruluşlarından temsilciler de katıldı.
Rekabet İhlali Soruşturması Hakkında Detaylar
Başkan Küle, soruşturmanın, şirketin çevrim içi görüntülü reklamcılık ve reklam teknolojileri hizmetleri faaliyetlerine ilişkin bağlama ve kendini kayırma davranışlarıyla Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’u ihlal ettiği iddiası üzerine açıldığını hatırlattı.
Soruşturma heyeti temsilcisi, soruşturma süresince 4 iddianın incelendiğini belirterek, iki iddia hakkında şirket tarafından sunulan taahhütlerin yeterli bulunduğunu ve mayıs ayında soruşturmanın bu iddialar bakımından sonlandırıldığını hatırlattı.
Diğer iki iddia kapsamında soruşturmanın devam ettiğini aktaran temsilci, Google’ın “talep tarafı platformları” (DSP) ve yayıncı reklam sunucusu hizmetleri pazarında hakim durumda olduğunu bildirdi.
Haksız Avantaj İddiası
Şirketin pazardaki hakim durumunu kullanarak kendi hizmetine haksız avantaj sağladığı, “kendini kayırma” eyleminin rakiplerin faaliyetlerini zorlaştırıcı nitelikte olduğunu öne süren temsilci, şirketin bu yolla kanunu ihlal ettiği gerekçesiyle idari para cezasına çarptırılmasını talep etti. Ayrıca temsilci, firmanın söz konusu ihlali sonlandırması ve etkin rekabetin tesis edilmesini sağlamak için yükümlülük getirilmesi gerektiğini de vurguladı.
Google Temsilcisi: Hakim Durumumuz Yok
Bu iddialara ilişkin savunması alınan Google temsilcisi, pazarda hakim durumda olmadıklarını belirtti.
Toplantıda görüşü sorulan Tüketici Birliği Federasyonu temsilcisi, Google’ın hakim durumda bulunduğunu ve kanun kapsamında ihlalin söz konusu olduğunu ileri sürerken, rekabetin engellendiğini ve reklam fiyatlarının belirlenmesinde sorun yaşandığını bildirdi.
Haber Sıralaması Eleştirisi
Medya kuruluşlarından bir temsilci, Google’ın arama motorunda kullandığı algoritmaları detaylıca açıklamadığını belirterek, haberlerinin sıralamada bazen alt sıralarda çıktığını, bazen hiç çıkmadığını ve görüntülenme sayılarının düştüğünü belirtti. Temsilciler, şirkete idari para cezası verilmesini talep etti.
Sözlü savunma toplantısı tarafların görüşlerinin ve savunmalarının alınmasının ardından sona erdi.
Kurul, soruşturmaya ilişkin nihai kararını 15 gün içinde açıklayacak. Karar, daha erken alınması durumunda kurumun internet sitesinden duyurulacak.
Avrupa’daki Tazminat Davası
Reklam tekeli oluşturduğu ve pazarı elinde tuttuğu iddialarıyla eleştirilen Google hakkında, dünya genelinde açılmış birçok soruşturma ve dava bulunmaktadır. Avrupa’da Google’a karşı açılan 2,1 milyar euroluk tazminat davası da bunlardan biridir.
Haberde, Avrupa’da 30’dan fazla medya kuruluşunun, reklam teknolojisinde hakim konumunu kötüye kullandığı iddiasıyla Google aleyhine dava açtığı ve şirketten 2,1 milyar euro tazminat talep ettiği belirtilmişti.
Açıklamada, “Google hakim konumunu kötüye kullanmasaydı, medya şirketleri reklamlardan önemli ölçüde daha yüksek gelir elde eder ve reklam teknolojisi hizmetleri için daha düşük ücretler öderdi” yorumunda bulunulmuştu.
Alman medya şirketi Axel Springer, Norveç merkezli medya grubu Schibsted ve diğer birçok Avrupa ülkesinden medya kuruluşları Google’a dava açmıştı.
Kanada’da Açılan Dava
Kanada Rekabet Kurumu’nun, çevrim içi reklamcılıkta rekabete aykırı eylemler başlatmakla suçladığı Google’a dava açtığı medyaya yansımıştı.
Rekabet Kurumu’nun, Google’ın piyasadaki hakimiyetinin diğer şirketlerin rekabet gücünü zayıflattığı ve şirketten iki reklam teknolojisi hizmetini satmasını, ceza ödemesini talep ettiği belirtilmişti.
ABD’deki “Yasa Dışı Davranma” Kararı
Google, ABD’de arama pazarının yüzde 90’ını elinde tuttuğu gerekçesiyle Adalet Bakanlığı tarafından dava edilmişti. Mahkeme, Google’ın akıllı telefonlarda ve tarayıcılarda varsayılan arama motoru olmak için yasa dışı davrandığına karar vermişti.
İngiltere ve Hollanda’da da Google, toplam 25 milyar euroluk tazminat davalarıyla karşı karşıya kalmıştı.
Bu davalar, şirketin dijital reklam alanındaki uygulamaları nedeniyle toplam 25 milyar euro tazminat ödemesiyle sonuçlanabileceği belirtilmişti.
Rusya’da Verilen Para Cezası
Geçtiğimiz ekim ayında, Google’a Rusya’dan verilen büyük miktarlı para cezasına dair haberler yayılmıştı.
Haberde, şirkete YouTube’daki Rus kurumları ve kişilere ait kanalları kaldırdığı gerekçesiyle verilen para cezalarının 20 desilyon doları aştığı ifade edilmişti.